Ebben a bejegyzésben elmagyarázom hogy hogyan rajzold a vonalakat. Ha megérted és elsajátítod a vonalak helyes használatát, máris sokkal közelebb kerülsz ahhoz hogy szépen és élethűen rajzolhass.
A vonal a rajzod legalapvetőbb eleme. Egyik legfontosabb feladatuk hogy szemléltessék, a rajz egyes elemei mettől meddig tartanak, milyen a formájuk, és vonalakkal ábrázolod az adott elem részleteit is, amiktől végül felismerhetővé válik az hogy mit is rajzoltál meg. Ezeket a vonalakat hívjuk kontúrvonalaknak.
Ha szép és életszerű rajzot szeretnél alkotni, akkor ne rajzolj minden kontúrvonalat egyforma vastagra, mint az alábbi képen az alma kontúrvonalait:
Itt csak HB-s grafitceruzával rajzoltam, és mint láthatod, minden vonalnak ugyanolyan az árnyalata, nincs közöttük világosabb és sötétebb vonal.
Hogy szebb és életszerűbb legyen a rajzod, az árnyékosabb oldalakat vastagabb vonalakkal rajzold meg, a világosabb oldalakat pedig vékonyabb vonalakkal:
Itt a sötétebb vonalakat már 8B-s grafitceruzával rajzoltam meg.
Ezzel már önmagában létrehozod az árnyék illúzióját, és kontrasztosabbá teszed a rajzodat. Minél kontrasztosabb a rajzod, annál szebb és életszerűbb lesz.
A formák mellett az árnyalatokat, az árnyékokat és a térbeliséget is vonalakkal ábrázolod. Ezt csinálhatod egymás mellé húzott vonalakkal is (ezt hívják vonalkázásnak), vagy satírozással, amikor tulajdonképpen a vonalakat annyira szorosan rajzolod egymás mellé hogy azok nem különülnek el egymástól.
Tipp:
-
A kúpot és a piramist is HB-s grafitceruzával rajzoltam meg, viszont a kúpnak a tövének a kontúrvonalát, illetve a piramisnak az árnyékos oldalának a kontúrvonalát már 8B-s grafitceruzával rajzoltam meg hogy sötétebb legyen az árnyalatuk.
-
Hasonló elvet követve, a kúp tövénél a 8B-s grafitceruzával is húztam vonalakat hogy sötétebb legyen az árnyalat, illetve a piramis sötétebb oldalát is a puhább 8B-s grafitceruzával satíroztam be hogy sötétebb legyen az árnyalata.
-
A piramis árnyékát a piramis tövéhez közel még 8B-s ceruzával rajzoltam, távolodva a piramistól viszont már a HB-s grafitceruzát használtam, így egyre halványuló lett a piramis árnyéka.
Ilyen kis egyszerű, apró, ám annál hatásosabb trükkökkel máris sokkal szebb és életszerűbb lett a rajz, csupán annyit kellett tennem hogy nem egyféle grafitceruzával rajzoltam meg az egész rajzot, hanem különböző keménységű grafitceruzákkal többféle árnyalatot hoztam létre.
Ahogy már mondtam, minél kontrasztosabb a rajzod, annál szebb és életszerűbb lesz.
Emellett, ha azt szeretnéd, hogy a rajzod valóban szép és élethű legyen, nem satírozhatsz csak úgy összevissza amikor kidolgozod az árnyalatokat vagy kiszínezed a rajzodat. Figyelned kell arra hogy a satírozáskor a satírozás iránya kövesse az éppen kidolgozott elem felületének alakját, ezzel imitálva az elem formáját. Tulajdonképpen így adsz térbeli hatást annak amit megrajzolsz.
Tipp: amikor satírozol, akkor azt ne a ceruzád hegyével csináld, hanem döntsd meg a ceruzádat, hogy minél nagyobb felülete érintkezzen a papírral. Használd a szamurájkard-technikát a ceruzád hegyezéséhez, hogy még könnyebben tudj vele satírozni.
Gyakorold a kontúrvonalak rajzolását és a satírozást, tegyél magad elé egy tárgyat, vagy használj egy fotót, rajzold meg a kontúrvonalait annak amit látsz, és adj a rajzodnak térbeli hatást a megfelelő irányú satírozással.
Fontos! A legtöbben elkövetik azt a hibát, hogy szinte csak a rajzukat nézik és nem azt amit rajzolnak. Te ne kövesd el ezt a hibát!
Amikor lerajzolsz valamit, MINIMUM annyi ideig nézd és vizsgáld azt amit rajzolsz mint ameddig a rajzodat nézed. Hangsúlyozom, legalább annyi ideig, de inkább kétszer-háromszor addig vizsgáld azt amit rajzolsz mint magát a rajzodat.
Ha bármilyen apró részletben bizonytalan vagy, ne emlékezetből próbáld megrajzolni, vagy aszerint hogy te mit gondolsz hogyan kellene kinéznie, hanem nézz rá arra amit rajzolsz és vizsgáld meg, jó alaposan! Minél inkább betartod ezt, annál élethűbb lesz a rajzod.
És tudod, nincs más dolgod, mint: GYAKOROLNI, GYAKOROLNI, GYAKOROLNI!